140115

0kommentarer

På Annica Leone's (www.mama.se/annikaleone) blogg finns ett inlägg om hur hon och hennes vännina ej fick komma in på ett café med sina barn och barnvagnar. 

Efter inlägget kommer en hel del kommentarer om hur de förstår caféet och folk som gnäller på att man "alltid ska visa sån enorm hänsyn" mot gravida/mammor .
Tydligen måste jag ha missuppfattat allt: jag trodde att man skulle visa hänsyn mot allt levande. Även gravida, mammor med barnvagn och ammande. Kanske klassas vi mammor inte som levande individer. Kanske robotar? Kan i och för sig stämma med tanke på vad vi går igenom utan att gå av på mitten med barnafödande, vaknätter och bajsodör.   

Jag visste inte heller att många tycker att mammor ska hålla sig hemma med sina barn. Hade ingen aning om att gravida/mammor/barn/vagnar/ammande absolut inte bör ta plats på trottoaren, i kommunaltrafiken eller, Gud förbjude, i någon form av lokal som serverar kaffe/mat. 
Jag var rätt säker på att vi hade kommit längre än "kvinnans plats är i köket", eller ja, i hemmet. 

Undra om öppna förskolan är okej? Där finns ju faktiskt kaffe att köpa..
Fast ska jag dit så måste jag förstås gå dit, och det är rätt superlångt. Jag kan ju inte komma på bussen och tränga mig på med barn samt barnvagn och kräva att folk visar hänsyn för mig och mitt barn (2 levande individer?). Mitt barn är ju förstås inte ens ett år och därmed inte heller särskilt produktiv, så hon klassas väl mer som objekt än levande individ.

Det jag mest undrar är; Varför är mammor/gravida/barn inte tillräckligt värda för att ens ta hänsyn till? När hamnade vi i samma popularitetsfack som ett mögelludd i vindruvsasken? 

Ja, det var väl mest det jag låg här och funtade på. Jag uppfattar mig själv lite mer värd än ett mögelludd, men jag har kanske en släng av storhetsvansinne. 

God natt.


Sprallig människa på öppnis. 

Kommentera

Publiceras ej